Energooszczędna transportowa chłodziarka elektryczna

Facebook Linkedin Google

Podstawowym problemem przy konstruowaniu mobilnych urządzeń chłodniczych, używanych m.in.
w kamperach, food truckach, jachtach, wagonach kolejowych czy przyczepach, jest - oprócz kompaktowych wymiarów – kwestia zużycia energii.

Numer referencyjny
2/2017
Typ oferty
Oferta technologiczna
Słowa kluczowe
Jednostka naukowa
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
  • Wydział Techniki Morskiej i Transportu
  • Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego

Mając na uwadze ten aspekt, zespół Katedry Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie stworzył prototyp chłodziarki, która przy pojemności użytkowej 48 litrów w trybie energooszczędnym pobiera zaledwie 16W. Opracowana konstrukcja agregatu i technologia może być wykorzystana w dowolnej izolowanej cieplnie obudowie o pojemności od 30 do 200 litrów na dowolnym środku transportu przy zasilaniu od sieci pokładowej 12 V DC lub akumulatora.

Oczekiwana forma współpracy
Umowa komercyjna ze wsparciem technicznym
Umowa licencyjna
Umowa współpracy technicznej
Korzyści z zastosowania technologii
  • Redukcja zużycia energii od 15 do 60%,
  • Podniesienie klasy energetycznej chłodziarki z E do A lub B,
  • Możliwość zastosowania dwupoziomowej regulacji temperatury w komorze transportowej,
  • Proekologiczność – brak zawartości freonów i innych czynników chłodniczych
  • Zasilanie z sieci prądu stałego 12 lub 24 V
  • Małe gabaryty i masa, cicha praca.

 

Zastosowanie rynkowe w branży / branżach
  • Foodtrucki i autosklepy, wymagające chłodziarek,
  • Samochody, 
  • Domki, przyczepy, 
  • Jachty i inne jednostki pływające, 
  • Wagony kolejowe, 
  • Działki i tereny, gdzie brak jest sieci elektrycznej. 
Aspekt innowacyjny

Innowacyjność chłodziarki polega na tym, iż wykorzystując oryginalną konstrukcję agregatu chłodniczego, udało się zrealizować dwupoziomową regulację temperatury również w chłodziarkach transportowych zasilanych bezpośrednio od pokładowej sieci prądu stałego 12 V DC.  Efektem tego jest redukcja zużycia energii przez chłodziarkę w odniesieniu do wszystkich znanych odpowiedników, w tym wykorzystujących proporcjonalną regulację temperatury.

Prawa własności intelektualnej

Patent przyznany

Przyznany polski patent, nr 224189

Faza rozwoju technologii

Dostępny do demonstracji
Pracownik